در جدیدترین شمارهی فصلنامهی حسابدار رسمی دیدگاههای لطفعلی لطفعلیان صارمی، رئیس هیأت عالی نظارت جامعهی حسابداران رسمی ایران، و محمد قسیم عثمانی، رئیس هیأت عالی نظارت سازمان حسابرسی درج شده است.
«حرفهی حسابرسی دیوارش كوتاه تر از جاهای دیگر است و بهراحتی بحرانهای مالی و اقتصادی خصوصاً در حوزهی بازار سرمایه را به حرفهی حسابرسی نسبت میدهند كه این اتفاق در ایران ما كار سادهتری هم هست.»
«به نظر بنده باید از الگوی تجربه شده كشورهای موفق استفاده کرد و با تجمیع و تمركز نظارت و اعطای قدرت قانونی و حاكمیتی به آن، برای حرفهی حسابرسی یك دژ محكم دفاعی ایجاد کرد و با اعمال قانون بتوان حسابرسان خوب و قوی را از حسابرسان ضعیف تشخیص داده و بر اساس نظارت یك نهاد ناظر مستقل، یك نظام رتبهبندی دقیق و شفاف را اجرایی کرد.»
«آنچه گفتنی است اینست كه ساختار فعلی حرفهی حسابرسی كشور اشكال جدی و قابل ملاحظهای ندارد اما میتوان ساختار فعلی را بهبود بخشید و آن را بهینه کرد ولی در همین شكل فعلی نیز، ساختار حرفهی حسابرسی نسبت به اكثریت ساختارهای موجود اقتصادی و غیر اقتصادی كشور، جزو بهترینهاست و نسبت به بقیه میتوان گفت بیاشكال است.»
«تعجب اینجاست كه با این همه مشكلات و وظایف معلق و معوق دولت و مجلس، این دو نهاد انگار همهی مشكلات كشور را رفع نمودهاند و تنها كار بر زمینمانده همین ساختار حسابرسی كشور است!»
«بهنظر بنده دولت و مجلس در رقابت با هم دچار دستپاچگی در برخورد با این موضوع شدهاند و نه لایحهی دولت و نه طرح برخی از نمایندگان مجلس، كار جامع و مثبتی نیست و اگر وضع فعلی را از سامان موجود ساقط نكند، سامانی به آن نمیبخشد.»
«جامعهی حسابداران رسمی كشور نهاد نوپایی است كه دوران گذار خود را طی میکند و استحكام و انسجام آن نیاز به زمان بیشتر دارد. تا این نقطه نیز جامعه سریعتر از انتظار حركت نموده و به نظر بنده از زمان جلو است.
به نظر میرسد برای رفع اشكالات احتمالی موجود نیاز به این نیست كه این نهاد كوبیده شود و از نو بنای جدیدی را ایجاد نمود. این نهاد و اصولاً ساختار حسابرسی كشور به اصلاح نیاز دارد نه به انقلاب در حالیكه طرح مجلس این بنای جدید و نوپا را نفی و بدنبال نهاد جدید و تازه تأسیسی است كه در هیچ جای دنیا این ساختار پیشنهادی تجربه نشده است و این طرح نو، برای برهم زدن سامان موجود كفایت میكند ولی برای سامانبخشی بیشتر، پیشنهادی ناكافی و ناپخته است.»
«از تكالیف مجمع سازمان حسابرسی به هیأت عامل این سازمان، پیشنهاد طرح نهاد ناظر بوده اما وزارت اقتصاد خود رأسأ از طریق معاونت اقتصادی پیشنهادی غیركارشناسی تهیه و با تشكیل یك تیم غیر حرفهای كه بنده در آخرین جلسه آن حضور داشتم، پیشنویس لایحهی نظارت بر حرفهی حسابرسی را برای تصویب، به دولت فرستادند و دولت نیز در اقدامی عجیب تر آن را به كمیسیون اجتماعی خود ارجاع نموده كه قاعدتاً به این دولت نخواهد رسید.»
«بهنظر بنده نه سازمان و نه جامعه به تنهایی نمیتوانند چنین طرحی را آماده كنند بلكه در اثر تعامل و تضارب افكار سازمان حسابرسی و جامعهی حسابداران رسمی است كه میتوان به نتیجه مطلوب و یك طرح جامع و مانع دست یافت.»
«سؤالی كه مطرح است اینست كه چرا غیر حرفهایها برای حرفه ما تصمیم میگیرند؟»
همچنین لطفعلی لطفعلیان صارمی، رئیس هیأت عالی نظارت جامعهی حسابداران رسمی ایران در این شمارهی حسابدار رسمی تأکید میکند که «کارآمدسازی در داشتهها نتیجهبخشتر از ایجاد نهادی ناشناخته با چشماندازی مبهم است.»
به نقل از ایشان میخوانیم:
«به نظر میرسد پیشنویس طرح و لایحهی مدنظر، ناظر به رفع مشکلات حرفهی حسابرسی در دستیابی به اهداف تشکیل، تهیه نشده است. زیرا براساس قاعده میبایست با توجه به تجربهی بیش از سه دهه فعالیت سازمان حسابرسی و دو دهه فعالیت جامعهی حسابداران رسمی ایران، آسیبشناسی مؤثر صورت میگرفت تا مشخص شود ظرف این مدت به چه میزان از اهداف دست یافتهاند و در چه مواردی با مشکل یا مشکلات مواجهاند و متناسب با نیازهای روز، شرایط، الزامات و ... مقررات مربوط، بهروز رسانی مقرراتی شود.»
«تجربه نشان داده است که بازنگری در داشتهها و زدودن عوامل ناکارآمدی در جهت توانمند کردن و چابکسازی آنها با توجه به ویژگیهای کشور، آسانتر و نتیجه بخشتر و سهلالوصولتر از ایجاد نهادی ناشناخته با چشماندازی مبهم است.»
برای مطالعهی متن کامل این دیدگاهها به فایل پی دی اف زیر مراجعه فرمایید